Interview – Achtergrondartikel

Some Reading Stuff... Check it Out!

Onlangs gaven we dit interview voor ‘In de Buurt Westland’. Heb jij het al gelezen?

Duurzaam, vrouwelijk en tijdloos. Dat is waar het Westlandse kledinglabel RebelHeart voor staat. Eigenaren Dayna Burger (39) en Ilse de Wilde (37) proberen daarmee niet alleen bij te dragen aan een mooie, unieke garderobe voor de vrouw, maar ook aan een betere wereld. 

De showroom van RebelHeart is sinds december 2019 te vinden op het bedrijventerrein in Poeldijk. Behalve de kledingcollectie vind je er allerlei accessoires, een koffiehoek en twee pashokjes. Maar ook iets wat je minder vaak in een kledingwinkel tegenkomt: een wijnbar.

En die is eigenlijk ontzettend belangrijk in het concept van RebelHeart, waarbij de shopbeleving van de klant centraal staat. Er wordt regelmatig een Fashion Wine Party gehouden. Tijdens deze feestjes kan onder het genot van een wijntje geshopt worden.

”We zijn niet altijd open”, legt Dayna uit. Maar behalve dat je online en tijdens de feestjes kunt winkelen, kan dat ook op afspraak. ”Ideaal voor mensen die er niet van houden om in volle winkels tegelijkertijd met anderen te winkelen.” Op afspraak winkelen kan individueel, om ondertussen zo goed mogelijk advies te kunnen krijgen, maar ook met een groep dames tegelijk. En koop je iets in deze speciale showroom, dan kun je het uiteraard direct mee naar huis nemen.

Het hart op de juiste plek

Met het opzetten van hun eigen duurzame kledinglabel komt een langgekoesterde wens van Dayna en Ilse uit. De dames leerden elkaar zo’n vijf jaar geleden kennen via een gezamenlijke vriendin en hadden behalve die gedeelde droom ook direct een enorme klik. ”We besloten ervoor te gaan en zijn ongeveer een jaar bezig geweest met de voorbereidingen”, vertelt Dayna.

Over de naam RebelHeart waren zij en Ilse het snel eens. ”Met ‘rebel’ doelen we op niet-standaard en gewaagd vrouwelijk kleding, maar ook op tegendraads, tegen fast fashion en de daarbij behorende eeuwige zoektocht naar meer”, legt Ilse uit. ‘Heart’ verwijst naar het feit dat de items die RebelHeart verkoopt, met het hart op de juiste plek worden geproduceerd. En fans van Madonna hadden het misschien al in de gaten: de merknaam is ook een knipoog naar het album van de Amerikaanse zangeres.

Duurzaam

In tegenstelling tot de fast fashion waar Ilse en Dayna het over hebben, waarbij enorme hoeveelheden kleding onder slechte omstandigheden worden gemaakt en vervolgens voor een prikkie worden verkocht, is slow fashion het uitgangspunt van RebelHeart. Dayna legt uit dat de stoffen waar mee gewerkt wordt zoveel mogelijk duurzaam en handgemaakt zijn. Ze worden niet massaal met machines geproduceerd en zijn daardoor niet alleen van goede kwaliteit, maar ook nog eens uniek.

Het nadeel is volgens Ilse dat mensen de kleding nog weleens aan de prijzige kant vinden. ”Maar de kledingstukken kunnen op een eerlijke en duurzame manier niet voor minder gemaakt worden.” Daarbij gaan de items door de betere kwaliteit langer mee, waardoor je uiteindelijk weer minder stuks koopt. ”En met een paar, goede items kun je echt een hele mooie garderobe hebben.”

Betere wereld

Waarom duurzame en eerlijke kledingproductie zo belangrijk is? ”Omdat de kledingindustrie de op één na meest vervuilende sector is”, begint Ilse. ”De tranen springen je in de ogen als je ziet onder wat voor schrijnende omstandigheden veel kleding wordt gemaakt.” Nu benadrukken de dames zeker niet met hun vingertje willen wijzen. ”Maar we kunnen wel een subtiel begin maken om daar iets aan te veranderen.”

Dayna: ”Voor onze kinderen. We hopen echt iets na te kunnen laten voor de toekomst en hopen dat ook andere mensen gaan inzien dat dat op deze manier kan.” Zo proberen zij en Ilse met de keuzes die zij maken voor productieproces, materiaal en transport bij te dragen aan een betere wereld.

Geitenwollensokken

Voor de productie moesten Dayna (met een achtergrond in verkoopmarketing) en Ilse (met een achtergrond in strategische communicatie en marketing) op zoek naar geschikte partners. In ons eigen Westland spraken ze tijdens het opzetten van hun bedrijf veel met andere ondernemers. Ilse: ”Van hen hoorden we dat zo’n duurzaam kledinglabel in een land met hoge lonen zoals Nederland niet werkt. Misschien is het wel ons voordeel geweest dat wij geen achtergrond in de kledingindustrie hebben. Daardoor hadden we dat vooroordeel niet.”

Ilse en Dayna lieten zich dan ook niet ontmoedigen en gingen het hele land door in hun zoektocht naar mensen die de gewenste kleding konden gaan maken. Kleding die behalve duurzaam ook tijdloos is. En stoer, sexy en vrouwelijk: ”Veel mensen associëren duurzaamheid onterecht toch met geitenwollensokken”, aldus Ilse.

Collectie

Een coupeuse vinden die al deze wensen om kon vormen tot een mooie collectie, dat was voor Ilse en Dayna alsof ze zochten naar een speld in een hooiberg. Ilse: ”Het is echt een uitgestorven ambacht.” Via een oproep via social media werden uiteindelijk toch drie professionele coupeuses en naaisters gevonden. En nog dicht bij huis ook: de drie komen alledrie ook uit Westland. ”En het zijn net zoals wij jonge meiden”, aldus Ilse.

Zij vertalen nu met hun ontwerpen voor RebelHeart de wensen van Ilse en Dayna naar kledingstukken. Ilse pakt er een aantal items bij om te laten zien. Een top van duurzaam katoen, een top van zijde en een rok van tule. De dames leggen enthousiast uit dat de stoffen niet gaan pillen en comfortabel en mooi zitten. Ze laten voelen hoe zacht de stof voelt. En zelfs de bedrukking die sommige items siert is duurzaam. ”Ook gemaakt door een Westlandse”, aldus Dayna, die het liefst elke dag in kleding van RebelHeart rondloopt. ”Maar daar is de collectie nog te klein voor.”

En daarom wordt ook samengewerkt met partners die net zoals RebelHeart duurzaamheid en eerlijkheid als uitgangspunt hebben, zoals Return to Sender. ”Maar in de toekomst hopen we zoveel mogelijk eigen collectie te verkopen.”

Vraag

Hoewel Ilse en Dayna aanvankelijk te horen kregen dat het lastig is om een duurzaam kledinglabel aan de man te brengen in Westland, zien ze tot nu toe dat het aanslaat. En blijkt er op langere termijn inderdaad genoeg vraag naar zo’n duurzaam kledingmerk te zijn, dan hopen ze RebelHeart stap voor stap eerst in Westland en vervolgens in Nederland en zelfs Europa verder uit te rollen en de kledinglijn uit te breiden.

Ben jij benieuwd naar de collectie van RebelHeart? Kom dan, zodra evenementen na de coronacrisis weer door kunnen gaan naar één van de Fashion Wine Party’s. ”Of maak een afspraak om het zelf te ervaren”, aldus Dayna. 

Je vindt RebelHeart aan de Jupiter 45 in Poeldijk.